Monterey (Hearst Castle)

21 juli 2013 - Monterey, California, Verenigde Staten

Vandaag moeten weer 2½ uur terugrijden naar Hearst Castle en daar moeten we om 11.00 uur zijn voor de rondleiding dus we zitten al weer vroeg aan het ontbijt. De slingerweg langs de kust is mooi maar helaas valt er vandaag niet veel te zien want overal hangt mist. Daar hadden we gisteren ook al veel last van en het schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Hopelijk hebben we op de terugweg vanmiddag wèl helder zicht. Stefan en Sander vallen ondertussen al weer in slaap van al het gedraai en bochtenwerk. Vlak voor onze bestemming worden ze weer wakker en gaan we nog gauw even kijken bij een ‘Vista Point’ waar je prachtig kunt kijken naar de Elefant Seals (zee olifanten) die op het strand liggen. Bij Hearst Castle is alles weer strak geregisseerd. De Amerikanen zijn hier erg goed in. Dus: eerst kaartjes controle, familiefoto maken (kun je straks kopen), wachten bij gate 1 op de bus die ons naar het kasteel boven op de heuvels zal brengen. In de wachttijd volgen mededelingen: kauwgum in de prullenbak gooien en verdere instructies wat we wel en niet mogen. Let op: vooral op de loper blijven lopen, niets aanraken behalve de zwarte leuningen (indien nodig). Tijdens de busrit een heel verhaal en bij het kasteel staat de gids met een brede smile voor ons klaar! Het kasteel is de tocht wel waard geweest. Prachtig om te zien wat Hearst samen met de eerste Amerikaanse vrouwelijke architect Julia Morgan daar neergezet heeft. Na 2 uur hebben we het wel gezien en gaan we weer terug. We gaan bij de Elefant Seals picknicken en de kalkoengieren (Turkey vultures) doen hetzelfde, die hebben een dood zee-olifantenjong gevonden.

We proberen op de terugweg nog mooie foto’s te maken van de kust maar het is nog steeds mistig. Als we maar laag genoeg langs de kust rijden zien we de zee, maar gaat de weg omhoog dan kijken we op de wolken. Jammer maar helaas. We proberen weer op tijd thuis te zijn want tussen 4 en 6 is er een afternoon tea in het hotel. We zijn op tijd maar hadden een high tea in onze gedachten. Helaas, er staat koude thee met citroen en warm water met wat thee-soorten en koffie. De wens was de vader van de gedachte…

’s Avonds eten we lekker in een echt Chinees restaurant. Dat is weer eens iets anders dan de Burgers, pizza’s, Caesar-salads en Taco’s! Morgen gaan we naar San Francisco.